Artikel 1: Definities
In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:
1. Luuks Schilders: Luuk Schilders is een eenmanszaak die zich ten doel stelt onder andere het verrichten van schilderwerk, behangen, stuken en houtrot reparaties.
2. Website: De website van Luuks Schilders die te raadplegen is via www.luuksschilders.nl.
3. Opdrachtgever: De consument die gebruik maakt van de door Luuks Schilders verleende diensten na totstandkoming van een Overeenkomst.
4. Diensten: Alle door Luuks Schilders en/of door haar ingeschakelde derden aan Opdrachtgever verleende Diensten, onder andere inhoudende schilderwerk, stuken, houtrot reparaties en behangen, alsmede alle andere door Luuks Schilders ten behoeve van Opdrachtgever verrichte werkzaamheden, van welke aard ook, verricht in het kader van een opdracht, waaronder begrepen werkzaamheden die niet op uitdrukkelijk verzoek van Opdrachtgever verricht worden.
5. Overeenkomst: De rechtsbetrekking tussen Luuks Schilders en Opdrachtgever, een en ander in meest ruime zin.
Artikel 2: Toepasselijkheid
1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle tot stand gekomen Overeenkomsten tussen Luuks Schilders en Opdrachtgever.
2. Afwijkingen van deze Algemene Voorwaarden zijn slechts geldig indien uitdrukkelijk en schriftelijk overeengekomen met Luuks Schilders.
Artikel 3: Overeenkomst
1. De Overeenkomst komt tot stand op het moment dat Opdrachtgever het aanbod aanvaardt en voldaan wordt aan de daarbij gestelde voorwaarden.
2. Opdrachtgever aanvaardt de Overeenkomst mondeling ofwel via ondertekening van de door Luuks Schilders opgestelde offerte.
Artikel 4: Uitvoering van de Overeenkomst
1. Luuks Schilders zal zich inspannen de Diensten die vastgelegd zijn in de Overeenkomst met zorg en naar beste kunnen uit te voeren.
2. De Diensten worden door Luuks Schilders verleend binnen de met Opdrachtgever overeengekomen werktijden.
3. Indien de overeengekomen prijs verhoogd wordt wegens wijzigingen in de voorschriften en Luuks Schilders hier ten tijde van het sluiten van de Overeenkomst met Opdrachtgever niet van op de hoogte was, mogen de extra kosten doorberekend worden aan Opdrachtgever.
4. Indien voor de uit te voeren Diensten energie en water nodig, is Opdrachtgever verantwoordelijk voor de beschikbaarheid van de juiste aansluitingsmogelijkheden. Opdrachtgever draag de kosten voor energie en water.
5. Opdrachtgever dient ervoor te zorgen dat Luuks Schilders in de gelegenheid is om de Diensten uit te voeren. Hieronder valt ook het beschikken over de vereiste goedkeuringen.
6. Indien werkzaamheden dienen te worden verricht door derden is Opdrachtgever gehouden te voorkomen dat de Diensten verricht door Luuks Schilders vertraging oplopen.
Artikel 5: Wijziging van de Overeenkomst
1. Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering daarvan noodzakelijk is om deze te wijzigen of aan te vullen, zullen Luuks Schilders en Opdrachtgever tijdig en in onderling overleg tot aanpassing van de Overeenkomst overgaan.
2. Indien de Overeenkomst wordt gewijzigd, daaronder begrepen een aanvulling, is er sprake van een aanvullende opdracht. Over deze aanvullende opdracht zal vooraf een aparte afspraak over de honorering worden gemaakt. Zonder aanvullende offerte gelden de oorspronkelijke voorwaarden, waarbij de extra Diensten tegen het afgesproken tarief betaald worden.
3. Het niet of niet onmiddellijk uitvoeren van de gewijzigde Overeenkomst levert geen wanprestatie van Luuks Schilders op en is voor Opdrachtgever geen grond om de Overeenkomst op te zeggen of te ontbinden.
4. Wijzigingen in de oorspronkelijk gesloten Overeenkomst tussen Luuks Schilders en Opdrachtgever zijn pas geldig vanaf het moment dat deze wijzigingen schriftelijk en uitdrukkelijk zijn aanvaard.
Artikel 6: Kosten, honorering en betaling
1. Luuks Schilders hanteert geen vaste prijs, de uiteindelijke prijs wordt overeengekomen tussen Opdrachtgever en Luuks Schilders en vastgelegd in de Overeenkomst. De in de Overeenkomst vastgelegde prijs kan vermeerderd worden met 10 procent voor onvoorziene kosten.
2. Het uiteindelijke bedrag voor Opdrachtgever is inclusief BTW.
3. Betaling geschiedt na de oplevering, tenzij anders is overeengekomen tussen Opdrachtgever en Luuks Schilders. Betaling dient dan voor het verrichten van de Diensten te geschieden of tijdens het verrichten van de Diensten.
4. Betaling dient te geschieden middels een bankoverschrijving.
5. De factuur dient binnen drie weken te zijn voldaan indien is overeengekomen dat de betaling na de oplevering geschiedt.
6. Indien de Opdrachtgever in gebreke blijft in de tijdige betaling van een factuur, dan is de Opdrachtgever van rechtswege in verzuim, zonder dat daarvoor verdere ingebrekestelling is vereist. De Opdrachtgever is alsdan de wettelijke rente verschuldigd. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat de Opdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag.
7. Indien Luuks Schilders besluit een vordering wegens niet-betaling van één of meer niet-betaalde facturen langs gerechtelijke weg te incasseren, is Opdrachtgever, naast de verschuldigde hoofdsom en de in artikel 6.6 genoemde rente, tevens gehouden alle in redelijkheid gemaakte gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten te vergoeden. De vergoeding van gemaakte gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten wordt vastgesteld conform het alsdan geldende Besluit dat ziet op vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
Artikel 7: Annulering
1. Na ondertekening van de offerte is annulering van de Overeenkomst niet meer mogelijk.
Artikel 8: Garantie
1. Indien er na oplevering eventuele gebreken aan de orde zijn, zal Luuks Schilders deze kosteloos verhelpen. Het gebrek dient dan wel in verband te staan met de door Luuks Schilders verrichte Diensten.
2. Opdrachtgever en Luuks Schilders kunnen schriftelijk zijn overeengekomen dat de garantie niet van toepassing is.
3. Indien Luuks Schilders voor Opdrachtgever binnenschilderwerk verricht, zal er een garantietermijn van vier jaar van toepassing zijn. Deze termijn zal aanvangen na de oplevering zoals bepaald in artikel 13.
4. Indien Luuks Schilders voor Opdrachtgever buitenschilderwerk verricht, zal er een garantietermijn van twee, drie of vier jaar van toepassing zijn, afhankelijk van de specifieke werkzaamheden die verricht worden en hetgeen is overeengekomen tussen Luuks Schilders en Opdrachtgever. Deze termijn zal aanvangen na de oplevering zoals bepaald in artikel 13.
5. Indien Luuks Schilders in het kader van de werkzaamheden voor Opdrachtgever zal gaan behangen, is de van toepassing zijnde garantietermijn afhankelijk van het door Opdrachtgever gekozen materiaal. De tussen Luuks Schilders en Opdrachtgever overeengekomen garantietermijn zal vermeld staan op de offerte. Indien er geen garantietermijn op de offerte vermeld staat, zal een garantietermijn van twee jaar van toepassing zijn.
Artikel 9: Aansprakelijkheid
1. Opdrachtgever is verantwoordelijk voor het aandragen van de juiste gegevens die nodig zijn voor het uitvoeren van de Overeenkomst. Indien Opdrachtgever onjuiste of niet-representatieve gegevens verstrekt is Luuks Schilders hier niet aansprakelijk voor.
2. Indien Luuks Schilders aansprakelijk wordt gehouden, zal zij uitsluitend aansprakelijk zijn voor directe schade die daadwerkelijk door Opdrachtgever is opgelopen, betaald of geleden is vanwege een aantoonbaar tekortschieten van Luuks Schilders verplichtingen met betrekking tot haar Diensten.
3. Luuks Schilders is niet aansprakelijk voor schade door fouten of nalatigheden van door haar ingeschakelde derden.
4. Luuks Schilders is niet aansprakelijk voor indirecte schade, waaronder maar niet uitsluitend begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.
5. Luuks Schilders is niet aansprakelijk voor het niet of niet-tijdig voldoen aan de verplichtingen, voortvloeiend uit de Overeenkomst, in geval dit veroorzaakt wordt door overmacht als bedoeld in artikel 8.
6. Opdrachtgever vrijwaart Luuks Schilders voor aanspraken van derden, van welke aard ook, die verband houden met de Diensten.
7. De beperking van aansprakelijkheid zoals beschreven in dit artikel geldt niet indien sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid aan de zijde van Luuks Schilders.
8. De aansprakelijkheid van Luuks Schilders is beperkt tot het door de verzekeraar gedekte en uitgekeerde bedrag. Indien de verzekeraar niet tot uitkering overgaat, dan wel indien Luuks Schilders niet verzekerd is, is de aansprakelijkheid beperkt tot het door Opdrachtgever betaalde bedrag.
9. Deze bepaling sluit geen aansprakelijkheid uit voor zover aansprakelijkheid bij wet niet mag worden beperkt of uitgesloten.
Artikel 10: Overmacht
1. Onder overmacht wordt verstaan, alle van buiten komende oorzaken, buiten wil of toedoen van Luuks Schilders, waardoor volledige of juiste nakoming van de Overeenkomst niet meer mogelijk is.
2. Onder overmacht zoals in het vorige lid bedoeld, wordt mede verstaan, maar is niet beperkt tot: niet-nakoming van een derde, ziekte van personeel van Luuks Schilders zelf of een derde, abnormale weersomstandigheden, storingen in water- en energieleveringen, stakingen, ernstige storingen in de systemen van Luuks Schilders of haar leveranciers, brand, overstromingen, natuurrampen, rellen, oorlog of anderszins buitenlandse onrusten.
3. Nakoming van de Overeenkomst wordt opgeschort in geval van overmacht zolang de overmacht duurt.
4. Indien de overmacht langer dan één maand aanhoudt, zijn beide partijen gerechtigd de Overeenkomst zonder tussenkomst van de rechter te ontbinden, in een dergelijk geval zal Luuks Schilders overgaan tot terugbetaling van eventueel betaalde bedragen, met daarop in mindering gebracht alle kosten die Luuks Schilders heeft gemaakt met betrekking tot de Overeenkomst, daarbij inbegrepen, maar niet beperkt tot loonkosten en in- en aankoop bij derden.
Artikel 11: Reclames
1. Op het moment van de aflevering dienen de Diensten te voldoen aan de geldende voorschriften en normen, voor zover de toepasselijkheid daarvan is overeengekomen. Indien dit niet het geval is, dient Luuks Schilders aan redelijke kwaliteitseisen te voldoen.
2. Bij de oplevering van de Diensten dient Opdrachtgever deze te inspecteren of te doen inspecteren, tenzij dit redelijkerwijs niet mogelijk is.
3. Indien bij de inspectie fouten of onjuistheden worden geconstateerd, dienen deze binnen 15 werkdagen na de oplevering van de Diensten bij Luuks Schilders te worden gemeld.
4. Indien er sprake is van een terecht uitgebrachte reclame heeft Opdrachtgever de keuze tussen aanpassing van het in rekening gebrachte honorarium, het kosteloos verbeteren of opnieuw verrichten van de afgekeurde Diensten of het geheel of gedeeltelijk niet (meer) nakomen van de Overeenkomst tegen restitutie naar evenredigheid van het door Opdrachtgever reeds betaalde honorarium.
Artikel 12: Opschorting, ontbinding en tussentijdse opzegging van de Overeenkomst
1. Luuks Schilders is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de Overeenkomst te ontbinden, indien Opdrachtgever de verplichtingen uit de Overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig dan wel dat Luuks Schilders goede grond heeft te vrezen dat Opdrachtgever in die verplichtingen tekort zal schieten.
2. Voorts is Luuks Schilders bevoegd de Overeenkomst te ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de Overeenkomst onmogelijk is of ongewijzigde instandhouding van de Overeenkomst in redelijkheid niet kan worden gevergd.
3. Indien Opdrachtgever zijn uit de Overeenkomst voortvloeiende verplichtingen niet nakomt en deze niet-nakoming ontbinding rechtvaardigt, dan is Luuks Schilders gerechtigd de Overeenkomst terstond en met directe ingang te ontbinden zonder enige verplichting zijnerzijds tot betaling van enige schadevergoeding of schadeloosstelling, terwijl de Opdrachtgever, uit hoofde van wanprestatie, wel tot schadevergoeding of schadeloosstelling is verplicht.
4. In geval van liquidatie, van (aanvraag van) surséance van betaling of faillissement, van beslaglegging – indien en voor zover het beslag niet binnen drie maanden is opgeheven – ten laste van de Opdrachtgever, van schuldsanering of een andere omstandigheid waardoor de Opdrachtgever niet langer vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken, staat het Luuks Schilders vrij om de Overeenkomst terstond en met directe ingang op te zeggen dan wel de order of Overeenkomst te annuleren, zonder enige verplichting zijnerzijds tot betaling van enige schadevergoeding of schadeloosstelling. De vorderingen van Luuks Schilders op de Opdrachtgever zijn in dat geval onmiddellijk opeisbaar.
Artikel 13: Oplevering
1. Oplevering vindt plaats op de datum die Luuks Schilders en Opdrachtgever in de Overeenkomst hebben vastgelegd.
2. Van oplevering is sprake na de mededeling van Luuks Schilders aan Opdrachtgever dat de Diensten voltooid zijn.
Artikel 14: Intellectueel eigendom
1. Alle door Luuks Schilders geleverde zaken, waaronder begrepen maar niet uitsluitend ontwerpen, tekeningen, afbeeldingen en begrotingen blijven eigendom van Luuks Schilders. Verveelvoudiging, openbaarmaking en/of exploitatie of ter kennis van derden brengen is niet toegestaan zonder uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van Luuks Schilders.
Artikel 15: Identiteit van Luuks Schilders
1. Luuks Schilders is bij de KvK geregistreerd onder nummer 30087154 en draagt btw-identificatienummer 81469019001. Luuks Schilders is gevestigd aan de Ds. Bleekerhof 1 (1391 BH) te Abcoude.
2. Luuks Schilders is per e-mail te bereiken op Luuksschilders@outlook.com en telefonisch op 0294-283923.
Artikel 16: Toepasselijk recht en bevoegde rechter
1. Op de rechtsverhouding tussen Luuks Schilders en Opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing.
2. Alle tussen Luuks Schilders en Opdrachtgever ontstane geschillen worden beslecht door de bevoegde rechter van het arrondissement Midden-Nederland.